Особливості фізичного розвитку дітей молодшого шкільного віку під час адаптації до навчальної діяльності

Автор(и)

  • H. M. Danylenko ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9414-1346
  • H. I. Holubhycha ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.30978/UJPE2019-2-39

Ключові слова:

фізичний розвиток, адаптація до школи, здоров’я, учні, початкова школа, експериментальна навчальна програма

Анотація

Мета роботи — визначити статево-вікові особливості фізичного розвитку учнів початкової школи під час адаптації до навчальної діяльності залежно від типу загальноосвітнього закладу та навчально-педагогічної програми.

Матеріали та методи. Здійснювали спостереження 180 учнів двох загальноосвітніх закладів м. Харкова у динаміці навчання у початковій школі з 1-го по 3-й клас (87 хлопчиків та 93 дівчинки).
Оцінку фізичного розвитку (ФР) проводили на початку і наприкінці навчального року протягом 3 років навчання у початковій школі. Вимірювали антропометричні (зріст, масу тіла, обвід грудей) та фізіометричні показники (динамомет­­рія сили рук і витривалість, спірометрія). Визначали гармонійність ФР школярів. Проводили оцінку перцентильного розподілу індексу маси тіла. Для статистичної обробки даних використовували пакет програм SPSS-17, методи парамет­ричної (критерій Стьюдента) та непараметричної статистики.

Результати та обговорення. В експериментальних класах (ЕК) навчально-виховного комплексу (НВК) на початку 1-го класу частка дітей з гармонійним ФР була більшою, ніж в ЕК гімназії (62,1 і 60,6 % проти 65,4 і 65,4 % відповідно). У подальшому частка таких дітей у гімназії зменшилась до 57,7 %, а у НВК сягнула початкового значення (62,1 %). Серед хлопчиків — учнів НВК до початку 3-го року навчання простежувалася тенденція до збільшення частки дітей з гармонійним ФР (з 54,8 до 58,1 %). В їхніх однолітків із групи порівняння після 1-го класу частка гармонійно розвинених дітей зменшилась (з 60,6 до 46,7 %), що свідчить про недостатність компенсаторно-адаптаційних можливостей дітей у цей період навчального процесу.

Висновки. На підставі результатів оцінки динаміки якісних показників ФР дітей встановлено збільшення частки учнів гімназії з дисгармонійним ФР за рахунок дефіциту маси тіла, надмірної маси тіла та ожиріння. У дослідженні не встановлено зв’язок порушень ФР учнів із навчальною програмою. На нашу думку, зміни ФР є наслідком впливу несприятливих факторів оточуючого середовища на перебіг процесу адаптації дітей до школи.

Біографії авторів

H. M. Danylenko, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Даниленко Георгій Миколайович, д. мед. н., проф., директор ДУ «ІОЗДП» НАМН України, проф. кафедри гігієни та соціальної медицини ХНУ імені В. Н. Каразіна
61153, м. Харків, просп. Ювілейний, 52-А

H. I. Holubhycha, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Голубнича Галина Ігорівна, асистент кафедри гігієни та соціальної медицини ХНУ імені В.Н. Каразіна
61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, молодший наук. співр. відділення наукової організації медичної допомоги школярам і підліткам ДУ «ІОЗДП НАМН України»
61153, Україна, м. Харків, пр. Ювілейний, 52-А

Посилання

Kuchma VR. Teoriya i praktika gigieny detej i podrostkov na rubezhe tysyacheletij (Rus). M.: izd-vo Nauchnogo centra zdorov’ya detej RAMN. 2001:376.

Moskviak NV. Comparative aspects of individual indicators of thephysical development of primary school age children (Ukr). 2019;2(91):21-26. https://doi.org/10.32402/dovkil2019.02.021

Osadchuk NI, Sergeta IV. Fizychnyj rozvytok ditej i pidlitkiv ta suchasni pidxody do ocinky jogo garmonijnosti (Ukr). Vinnycya: TOV «Merkyuri-Podillya»; 2014:188.

Pogrebnyak TА, Sergeeva MS. Physical development an indicator of the level of adaptation and health of first-graders (Rus). Nauchnyjrezul’tat. 2015;3(5):33-42. https://doi.org/10.18413 /2409-0298-2015-1-3-33-42

Polka NS, Dzhurynska SM, Yaczkovska NY, Platonova AG. Suchasni tendenciyi fizychnogo rozvytku miskyx ditej (Ukr). Gigiyena naselenyx misct: zb. nauk. pr. K.; 2009;53:299-303.

Skoblina NA, Milushkina OY etal. Fizicheskoe razvitie detej: fundamentalnye i prikladnye aspekty (Rus).М: Soyuz gigienistov; 2018:179.

Hermanussen M, Godina E, Rühli FJ etal. Growthvariation, final height and seculartrend. Journal of Comparative Human Biology. 2010;61(4):277-284. https://doi.org/10.1016/j.jchb.2010.06.001.

Moskvyak NV, Mudra IH. Peculiarities of Secular Trend of Physical Development Formation in Children Across Europe (Ukr). Experimental and Clinical Physiology and Biochemistry. 2017;77:17-23. https://doi.org/10.25040/ecpb2017.01.017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-28

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження