Особливості фізичного розвитку дітей молодшого шкільного віку під час адаптації до навчальної діяльності
DOI:
https://doi.org/10.30978/UJPE2019-2-39Ключові слова:
фізичний розвиток, адаптація до школи, здоров’я, учні, початкова школа, експериментальна навчальна програмаАнотація
Мета роботи — визначити статево-вікові особливості фізичного розвитку учнів початкової школи під час адаптації до навчальної діяльності залежно від типу загальноосвітнього закладу та навчально-педагогічної програми.
Матеріали та методи. Здійснювали спостереження 180 учнів двох загальноосвітніх закладів м. Харкова у динаміці навчання у початковій школі з 1-го по 3-й клас (87 хлопчиків та 93 дівчинки).
Оцінку фізичного розвитку (ФР) проводили на початку і наприкінці навчального року протягом 3 років навчання у початковій школі. Вимірювали антропометричні (зріст, масу тіла, обвід грудей) та фізіометричні показники (динамометрія сили рук і витривалість, спірометрія). Визначали гармонійність ФР школярів. Проводили оцінку перцентильного розподілу індексу маси тіла. Для статистичної обробки даних використовували пакет програм SPSS-17, методи параметричної (критерій Стьюдента) та непараметричної статистики.
Результати та обговорення. В експериментальних класах (ЕК) навчально-виховного комплексу (НВК) на початку 1-го класу частка дітей з гармонійним ФР була більшою, ніж в ЕК гімназії (62,1 і 60,6 % проти 65,4 і 65,4 % відповідно). У подальшому частка таких дітей у гімназії зменшилась до 57,7 %, а у НВК сягнула початкового значення (62,1 %). Серед хлопчиків — учнів НВК до початку 3-го року навчання простежувалася тенденція до збільшення частки дітей з гармонійним ФР (з 54,8 до 58,1 %). В їхніх однолітків із групи порівняння після 1-го класу частка гармонійно розвинених дітей зменшилась (з 60,6 до 46,7 %), що свідчить про недостатність компенсаторно-адаптаційних можливостей дітей у цей період навчального процесу.
Висновки. На підставі результатів оцінки динаміки якісних показників ФР дітей встановлено збільшення частки учнів гімназії з дисгармонійним ФР за рахунок дефіциту маси тіла, надмірної маси тіла та ожиріння. У дослідженні не встановлено зв’язок порушень ФР учнів із навчальною програмою. На нашу думку, зміни ФР є наслідком впливу несприятливих факторів оточуючого середовища на перебіг процесу адаптації дітей до школи.
Посилання
Kuchma VR. Teoriya i praktika gigieny detej i podrostkov na rubezhe tysyacheletij (Rus). M.: izd-vo Nauchnogo centra zdorov’ya detej RAMN. 2001:376.
Moskviak NV. Comparative aspects of individual indicators of thephysical development of primary school age children (Ukr). 2019;2(91):21-26. https://doi.org/10.32402/dovkil2019.02.021
Osadchuk NI, Sergeta IV. Fizychnyj rozvytok ditej i pidlitkiv ta suchasni pidxody do ocinky jogo garmonijnosti (Ukr). Vinnycya: TOV «Merkyuri-Podillya»; 2014:188.
Pogrebnyak TА, Sergeeva MS. Physical development an indicator of the level of adaptation and health of first-graders (Rus). Nauchnyjrezul’tat. 2015;3(5):33-42. https://doi.org/10.18413 /2409-0298-2015-1-3-33-42
Polka NS, Dzhurynska SM, Yaczkovska NY, Platonova AG. Suchasni tendenciyi fizychnogo rozvytku miskyx ditej (Ukr). Gigiyena naselenyx misct: zb. nauk. pr. K.; 2009;53:299-303.
Skoblina NA, Milushkina OY etal. Fizicheskoe razvitie detej: fundamentalnye i prikladnye aspekty (Rus).М: Soyuz gigienistov; 2018:179.
Hermanussen M, Godina E, Rühli FJ etal. Growthvariation, final height and seculartrend. Journal of Comparative Human Biology. 2010;61(4):277-284. https://doi.org/10.1016/j.jchb.2010.06.001.
Moskvyak NV, Mudra IH. Peculiarities of Secular Trend of Physical Development Formation in Children Across Europe (Ukr). Experimental and Clinical Physiology and Biochemistry. 2017;77:17-23. https://doi.org/10.25040/ecpb2017.01.017.