Особливості фізичного розвитку школярів у сучасних умовах
DOI:
https://doi.org/10.30978/UJPE2019-3-21Ключові слова:
школярі, фізичний розвиток, гармонійність, динамометріяАнотація
Мета роботи — проаналізувати морфофункціональні показники фізичного розвитку дітей шкільного віку в м. Харків на сучасному етапі.
Матеріали та методи. У дослідження було залучено 3278 школярів віком від 6 до 17 років, які навчалися у закладах загальної середньої освіти м. Харкова, серед них були 1585 хлопчиків та 1693 дівчинки. Дітей з вираженими проблемами фізичного та/або психічного здоров’я у дослідження не залучали. Досліджено соматометричні (зріст, маса тіла, обвід грудної клітки) та фізіометричні (життєва ємність легень, м’язова сила кистей рук) показники фізичного розвитку. Для оцінки м’язової сили кисті розраховували силовий індекс.
Результати та обговорення. Гармонійний розвиток мали 57,1 % школярів ((54,2 ± 1,25) % хлопчиків і (59,78 ± 1,19) % дівчаток (p ≤ 0,05)). Дисгармонійність фізичного розвитку хлопчиків була виражена та статистично значущо відрізнялася від такої у дівчаток за рахунок великого дефіциту маси тіла ((2,21 ± 0,37) і (0,35 ± 0,14) % відповідно) і надмірної маси тіла ((11,74 ± 0,81) та (7,50 ± 0,64) %). Відзначено значну різницю за показниками динамометрії між дівчатами та хлопцями з кращими показниками в останніх. Так, хлопці 9, 11 та 13—17 років були статистично значуще сильніші за дівчат відповідного віку (p < 0,05).
Висновки. Встановлено, що за показниками гармонійності фізичного розвитку дівчат віком 6—17 років було статистично значущо більше, ніж хлопців (p ≤ 0,05), за рахунок коливання маси тіла в останніх. Доведено, що, починаючи із 14-річного віку, різниця між хлопчиками та дівчатками за зростом та масою тіла набуває статистичної значущості. У віці від 13 до 17 років виявлено статистично значуще випереджання хлопцями дівчаток за показниками динамометрії та витривалості (p < 0,05).
Посилання
Balakiryeva OM, Bondar TV ta in. Socialna obumovlenist ta pokaznyky zdorovya pidlitkiv ta molodi: za rezultatamy sociologichnogo doslidzhennya v mezhax mizhnarodnogo proektu «Zdorovya ta povedinkovi oriyentaciyi uchnivskoyi molodi»: monogr. K.: Poligrafichny jcentr «Foliant», 2019:127.(in Ukr)
Danylenko GM, Turchyna SI, Kostenko TP, Romanova NG. Skrutni zhy ttyevi obstavyny ta fizychnyj rozvytok dytyny. Oxorona zdorovya ditej ta pidlitkiv: zb. nauk. pr. 2019. №1:67-71.(in Ukr)
Danylenko GM. ta in. Linijni diagramy dlya ocinky fizychnogo rozvytku shkolyariv: metod. rek. 2002:23. (in Ukr)
Omarova MN, Orakbaj LZh. Zharkyn EZh, Katchibaeva AS, Kalimoldin MM, Sharasulova LS. Fizychnyj rozvytok ditej yak veduchyj kryterij kompleksnoyi ocinky stanu zdorovya. Mizhnarodnyj zhurnal prykladnyx i fundamentalnyx doslidzhen. 2015;12(4):645-649. (in Ukr)
Pro zatverdzhennya Kryteriyiv ocinky fizychnogo rozvytku ditej shkilnogo viku: nakaz # 802 vid 13.09.2013. MOZ Ukrayiny. K., 2013:48. (in Ukr)
Solodkov AS, Sologub EB. Obschaya, sportivnaya, vozrastnayafiziologiya cheloveka. 2-eizd., ispr. idop. Moskva. 2005:528. (in Rus)
Fedorenko VI, Kiczula LM. Terytorialni osoblyvosti fizychnogo rozvytku shkolyariv. Dovkillyaizdorovʼya. # 2, 2015. S.14-19. (in Ukr)
DuttS.Health Related Physical Fitness of Boys Aged 8 to 18 Years.Journal of Exercise Scienceand Physiotherapy. 2005;1;1(2):12-22.
Golle K, Muehlbauer T, Wick D,Granacher U. Physical Fitness Percentiles of German Children Aged 9-12 Years: Findings from a Longitudinal Study. PLoSONE 2015;10:e0142393.
Thomas E, Palma A. Physical Fitness Evaluation of School Children inSouthern Italy: A Cross Sectional Evaluation. J Funct Morphol Kinesiol. 2018. doi:10.3390/jfmk3010014www.mdpi.com/journal/jfmk.
Wojciechowska-Maszkowska B, Wieloch M. Muscular endurance and strength in boys aged from 11 to 13 years. Journal of Physical Education & Health. 2015;4(6):23-30.