Особливості мікросоціального оточення у формуванні порушень адаптації у дітей, хворих на цукровий діабет 1 типу
DOI:
https://doi.org/10.30978/UJPE2021-2-27Ключові слова:
цукровий діабет 1 типу; діти; підлітки; психологічні та соціальні детермінанти порушення адаптаціїАнотація
Нині зберігається загальносвітова тенденція до зростання захворюваності на цукровий діабет (ЦД) 1 типу серед дітей та підлітків. Він характеризується довічним прогредієнтним перебігом, виявляється ендокринними і соматичними порушеннями, а також неврологічними та психічними ускладненнями. Ризик розвитку емоційних порушень, когнітивної дисфункції та розладу адаптації значною мірою визначається мікросоціальним оточенням дитини з ЦД.
Мета роботи — вивчити роль сім’ї у формуванні порушень психічного та психологічного здоров’я дітей і підлітків з тяжкою формою ЦД 1 типу.
Матеріали та методи. Обстежено 285 хворих на ЦД 1 типу (126 дітей і 159 підлітків). Дизайн дослідження передбачав використання клініко-психопатологічного та патопсихологічного методу, проведення соціо-психологічного інтерв’ювання дитини та її сім’ї, тест «Сімейна соціограма», застосування проективних малюнкових тестів «Будинок-дерево-людина», «Я і моя хвороба», «Кінетичний малюнок сім’ї».
Результати. Установлено, що рівень психологічного здоров’я сім’ї дитини із ЦД відповідав показнику норми в 20 % випадків. Визначено чинники, які дестабілізують психологічне здоров’я сім’ї, типологію родинного ставлення до хворої дитини та їх роль у формуванні стійких психоневрологічних ускладнень. Визначено чинники мікросоціального оточення, котрі впливають на формування соціально-психологічної дезадаптації дитини з ЦД. Виділено чинники ризику формування психічних і неврологічних порушень у дітей із ЦД: вік маніфестації ендокринного захворювання (ЦД) <7 років, стаж захворювання ≥ 5 років, часті коливання рівня глікемії, незадовільний самоконтроль захворювання, пізня діагностика ранніх і пізніх ускладнень центральної нервової системи, недостатній комплаєнс, патологічні типи сімейної соціограми. Альтернативний метод діагностики психологічних проблем у дітей і підлітків з ЦД (використання проективних тестів) показав високу інформативність виявлення мішені для корекції емоційно-поведінкових порушень в умовах системи «Життя з діабетом».
Висновки. Виділено соціально-психологічні патерни дезадаптації дітей і підлітків, хворих на ЦД 1 типу, що має важливе значення для визначення стратегії терапевтичного втручання, соціо-психологічного супроводу та профілактики соціальної недостатності.
Посилання
Reynolds KA, Helgeson VS. Children with diabetes compared to peers: depressed? Distressed? A meta-analytic review. Annals of Behavioral Medicine. 2011;42(1):29-41.
Telo GH, Cureau FV, Lopes CS, Schaan BD. Common mental disorders in adolescents with and without type 1 diabetes: Reported occurrence from a countrywide survey. Diabetes Research and Clinical Practice. 2018;135:192-8.
Korkyna MV, Elfymova EV. Psykhohenno-somatohennыe vzaymootnoshenyia pry sakharnom dyabete. Zhurn nevrol y psykh ymeny S.S. Korsakova. 2004;11:25-8.
Mykhailova EA. Nevrolohycheskye y psykhycheskye rasstroistva u detei y podrostkov, bolnыkh sakharnыm dyabetom. 4. Osobennosty yntellektualno-poznavatelnoi sferы. Mezhdunar med zhurn. 2004;4:46-50.
Butwicka A, Fendler W, Zalepa A, et al. Psychiatric disorders and health-related quality of life in children with type 1 diabetes mellitus. Psychosomatics. 2016;57(2):185-93.
Hilsenroth MJ, Segal DL, Hersen M. Comprehensive Handbook of Psychological Assessment;2: Personality Assessment. 2003:688.