Особливості мікросоціального оточення у формуванні порушень адаптації у дітей, хворих на цукровий діабет 1 типу

Автор(и)

  • Е. А. Михайлова ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків, Україна
  • Д. А. Мітельов ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30978/UJPE2021-2-27

Ключові слова:

цукровий діабет 1 типу; діти; підлітки; психологічні та соціальні детермінанти порушення адаптації

Анотація

Нині зберігається загальносвітова тенденція до зростання захворюваності на цукровий діабет (ЦД) 1 типу серед дітей та підлітків. Він характеризується довічним прогредієнтним перебігом, виявляється ендокринними і соматичними порушеннями, а також неврологічними та психічними ускладненнями. Ризик розвитку емоційних порушень, когнітивної дисфункції та розладу адаптації значною мірою визначається мікросоціальним оточенням дитини з ЦД.
Мета роботи — вивчити роль сім’ї у формуванні порушень психічного та психологічного здоров’я дітей і підлітків з тяжкою формою ЦД 1 типу.
Матеріали та методи. Обстежено 285 хворих на ЦД 1 типу (126 дітей і 159 підлітків). Дизайн дослідження передбачав використання клініко-психопатологічного та патопсихологічного методу, проведення соціо-психологічного інтерв’ювання дитини та її сім’ї, тест «Сімейна соціограма», застосування проективних малюнкових тестів «Будинок-дерево-людина», «Я і моя хвороба», «Кінетичний малюнок сім’ї».
Результати. Установлено, що рівень психологічного здоров’я сім’ї дитини із ЦД відповідав показнику норми в 20 % випадків. Визначено чинники, які дестабілізують психологічне здоров’я сім’ї, типологію родинного ставлення до хворої дитини та їх роль у формуванні стійких психоневрологічних ускладнень. Визначено чинники мікросоціального оточення, котрі впливають на формування соціально-психологічної дезадаптації дитини з ЦД. Виділено чинники ризику формування психічних і неврологічних порушень у дітей із ЦД: вік маніфестації ендокринного захворювання (ЦД) <7 років, стаж захворювання ≥ 5 років, часті коливання рівня глікемії, незадовільний самоконтроль захворювання, пізня діагностика ранніх і пізніх ускладнень центральної нервової системи, недостатній комплаєнс, патологічні типи сімейної соціограми. Альтернативний метод діагностики психологічних проблем у дітей і підлітків з ЦД (використання проективних тестів) показав високу інформативність виявлення мішені для корекції емоційно-поведінкових порушень в умовах системи «Життя з діабетом».
Висновки. Виділено соціально-психологічні патерни дезадаптації дітей і підлітків, хворих на ЦД 1 типу, що має важливе значення для визначення стратегії терапевтичного втручання, соціо-психологічного супроводу та профілактики соціальної недостатності.

Біографії авторів

Е. А. Михайлова, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків

Михайлова Емілія Аурелівна, д. мед. н., зав. відділення психіатрії
61153, м. Харків, просп. Ювілейний, 52-А. Тел. (0572) 62-41-47

Д. А. Мітельов, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України», Харків

-

Посилання

Reynolds KA, Helgeson VS. Children with diabetes compared to peers: depressed? Distressed? A meta-analytic review. Annals of Behavioral Medicine. 2011;42(1):29-41.

Telo GH, Cureau FV, Lopes CS, Schaan BD. Common mental disorders in adolescents with and without type 1 diabetes: Reported occurrence from a countrywide survey. Diabetes Research and Clinical Practice. 2018;135:192-8.

Korkyna MV, Elfymova EV. Psykhohenno-somatohennыe vzaymootnoshenyia pry sakharnom dyabete. Zhurn nevrol y psykh ymeny S.S. Korsakova. 2004;11:25-8.

Mykhailova EA. Nevrolohycheskye y psykhycheskye rasstroistva u detei y podrostkov, bolnыkh sakharnыm dyabetom. 4. Osobennosty yntellektualno-poznavatelnoi sferы. Mezhdunar med zhurn. 2004;4:46-50.

Butwicka A, Fendler W, Zalepa A, et al. Psychiatric disorders and health-related quality of life in children with type 1 diabetes mellitus. Psychosomatics. 2016;57(2):185-93.

Hilsenroth MJ, Segal DL, Hersen M. Comprehensive Handbook of Psychological Assessment;2: Personality Assessment. 2003:688.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-08

Номер

Розділ

Оригінальні дослідження